Talia Mega Lopunny ex x Magnezone w PTCG Pocket [B1a]
Mecze rankingowe w Pokémon TCG Pocket bywają wymagające. Dziś testowo publikujemy pierwsze omówienie talii do tej gry. Będzie to deck Mega Lopunny ex x Magnezone.
Dlaczego ta talia?
Znalazłem podobną talię w internecie jako tier S. Pozmieniałem ją na swoją modłę, testując kilka sposobów gry i różne warianty supporterów. Ta odpowiada mi najbardziej.
Z tą talią wszedłem ostatnio do ćwierćfinału turnieju, więc jest dość dobra w obecnej mecie. A że chciałem trochę wejść w temat Pocketa od bardziej unikalnej strony, to przedstawię, jak się tym gra, żeby było dobrze.
Uwagi do mety Pokémon TCG Pocket
Jesteśmy na początku nowego dodatku (Crimson Blaze, B1a). Nie ma jeszcze rozgrywek rankingowych, które są najbardziej definiujące metę. Na tym etapie jest duża zmienność w rozgrywkach. Na ten moment jednak talia powinna być jak najbardziej grywalna.
Zaznaczam jednak, że jest to względnie trudna talia do opanowania dla początkujących, bo mamy tu spory współczynnik losowości i grę Pokemonami potrzebującymi różnych energii. Uważam, że nauczenie się gry nią wymaga około 30 meczów.
Talia jest złożona z myślą o grze podczas dodatku B1a!
Ogólna charakterystyka talii
Talia zawiera 11 kart Pokémonów i 9 kart trenerów. W tym 5 kart Pokémonów to basici, a 6 ewolucje. Każda docelowa forma Pokemona utrudnia tutaj przeciwnikowi grę.
Gramy tu na sporym ryzyku z takimi kartami jak Mega Lopunny ex czy Team Rocket Grunt. Wymagają one bowiem do skuteczności rzutu żetonem.
Deck zawiera karty wsparcia zarówno przyśpieszające naszą talię, jak i przeszkadzające przeciwnikowi.
Karty w talii
Poniżej lista i graficzne przedstawienie tego, co mamy w omawianym decku:
Pokémon: 11
- 2 Buneary A2b 66
- 2 Mega Lopunny ex B1a 42
- 2 Magnemite B1a 24
- 2 Magneton A4b 135
- 2 Magnezone B1a 26
- 1 Chingling B1 109
Trainer: 9
- 1 Red Card P-A 6
- 1 Poké Ball A2b 111
- 2 Professor’s Research P-A 7
- 1 Clemont B1a 68
- 1 Lisia B1 226
- 1 Team Rocket Grunt A2b 72
- 1 Cyrus A4b 326
- 1 Sabrina A1 272
Energia: tylko walcząca!
![Talia Mega Lopunny ex x Magnezone w PTCG Pocket [B1a]](https://poketto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Talia-Mega-Lopunny-ex-x-Magnezone-w-PTCG-Pocket-B1a.png)
Omówienie ról poszczególnych kart w talii
Buneary A2b
Dwie karty Buneary służą oczywiście wprowadzeniu Mega Lopunny ex. Wybieramy ten wariant zajączka, bo daje pewne obrażenia.
Mega Lopunny ex B1a
Atak Rapid Smashers daje szansę na zadanie od 0 do 180 obrażeń w zależności od rzutu dwoma żetonami. Niezależnie od rzutu oszałamia przeciwnika. Oszołomiony Pokémon, żeby zaatakować, musi mieć wierzch żetonu w rzucie.
W tej talii paradoksalnie zając nie jest głównym atakującym. Gdyby tak było, w talii mielibyśmy dwóch Willów, a nie mamy. Jakie są więc role Mega Lopunny ex w tym decku? Są dwie:
- Szybki atak na początku, oszołomienie przeciwnika i ewentualne zadanie obrażeń, a potem ucieczka, kiedy będzie gotów nasz główny atakujący, Magnezone.
- Wygrywanie przegranych meczów. Jeżeli widzimy, że Magnezone sobie nie poradzi, zając ma za zadanie pokicać na aktywne pole i ryzykować, kiedy rzucamy żetonami.
Magnemite B1a
Chyba najlepszy na ten moment Magnemite. W praktyce jednak rzadko będziemy go używać ze względu, że talia gra tylko na energię walczącą, bez elektrycznej. Jego rolą jest ewoluować w Magnetone’a.
Magneton A4b
Kluczowa karta. Umiejętność Volt Charge jest tu tym, czego potrzebujemy. Miejsce Magnetona jest na ławce, gdzie ma naładować 2-3 energie i ewoluować w naszego głównego atakującego, Magnezone’a.
Magnezone B1a
Magnezone ze swoim sporym HP i przyzwoitym atakiem jest przeznaczony do atakowania. Mirror Shot zadaje 90 obrażeń i zmusza przeciwnika do rzutu żetonem przy próbie kolejnego ataku. Jeśli wypadnie spód, rywal nie zaatakuje trafionym Pokemonem. Efekt jest bardzo skuteczny, bo nie podlega leczeniu.
Chingling B1
Chingling jako baby Pokémon uderza bez energii, a efekt jego ataku zabrania przeciwnikowi używać itemów (nie mylić z Pokémon tool, np. Rocky Helmet, Giant Cape). Wspaniale opóźnia więc przeciwnika, blokując Poké Ball, Quick-Grow Extract. Chroni nas też przed Red Card.
Na ogół zdecydowanie najlepsza karta na otwarcia.
Red Card P-A
Red Card rzucamy przeciwnikowi w pierwszej możliwej chwili, kiedy ma on ponad 3 karty lub kiedy podejrzewamy, że ma w ręce to, czego mu trzeba.
Poké Ball A2b
Poké Ball pozwala nam wyciągnąć z talii losowego basica. Służy po prostu rozstawieniu Pokémonów na macie.
Professor’s Research P-A
Oak pozwala dobrać dwie karty z talii. Przyśpieszacz.
Clemont B1a
Clemont też jest przyśpieszaczem, ale bardziej wyspecjalizowanym. Pozwala nam dobrać tu obydwa Magnetony, które są kluczowe dla rozwoju talii i pozyskania energii.
Lisia B1
Lisia dobiera Pokemony z niskim HP. W tej talii może dobrać nam wszystkie basici, co bardzo przyśpiesza grę.
Team Rocket Grunt A2b
TRG ma za zadanie sabotować przeciwnika. Szczególnie dobrze działa na Pokemony, które do ataku potrzebują więcej niż dwóch energii. Doskonały do zatrzymywania np. Mega Venusaura ex.
Cyrus A4b
Klasyk do wyciągania rannych Pokémonów z ławki rywala i zdobywania względnie łatwych punktów.
Sabrina A1
Sabrina pozwala razem z Cyrusem pokryć wiele sytuacji dotyczących pozycji kart przeciwnika na macie. Czasami może zadziałać równie skutecznie jak on w ofensywie, ale daje też możliwości defensywne.
Otwarcia i poruszanie się po macie
Statystyki otwarć
Basici w naszej talii to Chingling, Buneary i Magnemite. Prawdopodobieństwo dostanie ich do ręki to:
| Pokémon | Możliwy starter | Wymuszony starter |
|---|---|---|
| Buneary A2b #66 | 55,48% | 25,48% |
| Magnemite B1a #24 | 55,48% | 25,48% |
| Chingling B1 #109 | 31,01% | 10,92% |
Możliwy starter oznacza prawdopodobieństwo, że zaczniemy z tą kartą w ręce. Wymuszony starter, że będzie to jedyna karta Pokemona w pierwszej ręce.
Jak najlepiej otwierać
Hierarchia jest dość jasna. Najlepszym otwarciem jest Chingling skrojony specjalnie pod otwieranie i przeszkadzanie rywalowi w budowie tempa na początku. Jeśli tylko możemy, zaczynamy od niego. Jeżeli zaczynamy bez Chinglinga w ręce, często będzie dobrze go już potem nie wystawiać, bo może dać łatwy punkt rywalowi.
Drugim wyborem jest zając. Buneary jest w stanie atakować z jedną energią, a w przypadku megaewolucji realizuje nasz plan oszołomienia przeciwnika.
Zdecydowanie najgorszym otwarciem jest Magnemite. Nie może on zaatakować z jedną energią walczącą, więc jeśli od niego zaczynamy, często będziemy wybierać między poświęceniem go, a szybkim wycofaniem.
Rozstawienie kart Pokémonów na macie
Optymalnym rozstawieniem na większość meczów będzie Chingling na aktywnym polu, a na ławce jeden zając i dwa Magnemite’y. Linia Magnemite-Magnezone jest za jeden punkt, wiec spokojnie możemy stracić dwa, nie przegrywając. Gdyby oba padły, możemy ryzykować Mega Lopunny ex.
Jeżeli zaczęliśmy bez Chinglinga, rozstawiamy na aktywnym polu Buneary, a na ławce drugiego zajączka i dwa Magnemite’y.
Poruszanie kartami po macie
Naszym celem jest zbudować Magnezone’a z trzema energiami i postawić go w aktywnym punkcie. Początek meczu służy temu, żeby Chingling spowolnił talię rywala, a Mega Lopunny uniemożliwił mu ataki i jeśli się poszczęści, pokonał go. Nawet jeśli zającowi idzie dobrze, często warto i tak go wycofać, kiedy Magnezone jest gotowy.
Kontrola tempa gry
Kontrola przeciwka
Jeżeli chodzi o przeciwnika, to do przeszkadzania jego ręce mamy tu tylko jedną Red Card. Najlepiej puścić ją szybko, o ile rywal ma więcej niż 3 karty lub wiemy, że dobrał coś, czego mu brakuje.
Sabrina i Cyrus mogą służyć do kontroli jako klasyczny zestaw, ale na ogół po prostu wykorzystamy ich w ofensywie. Kontrolowanie nimi tempa na początku zazwyczaj jest nieefektywne.
Team Rocket Grunt może być bardzo skuteczny, spowalniając atak lub wymuszając zmianę w przypadku Pokémonów z więcej niż dwiema energiami potrzebnymi do ataku. Nawet jedna energia w PTCG Pocket może robić różnice.
Nasze tempo
Jeśli nie mamy na macie ani w ręce Magnemite’a, staramy się użyć szybko Lisii, przed Oakiem czy Clemontem. Dobrze jest rozstawić Magnemite’a od razu na macie na ławce, o ile to możliwe.
Poké Balla też na ogół używamy jak najszybciej.
Oak i Clemont zależnie od sytuacji. Na początek zazwyczaj najlepsza jest Lisia. Clemonta użyjemy od razu, gdy potrzebujemy Magnetona, a Oak pójdzie w ruch kiedy naszym zapotrzebowaniem nie jest żaden basic ani Magneton.
Ogólne zasady (tl;dr)
Skuteczna gra tą talią wymaga kilku zasad. Można powiedzieć, że to takie tl;dr do tego artykułu:
- Jak się da, otwieramy partię Chinglingiem.
- Magnemite unika aktywnego pola.
- Głównym atakującym jest Magnezone.
- Mega Lopunny ex ma dwa zadania: utrudniać przeciwnikowi start i ryzykować atak, kiedy Magnezone nie daje rady.
- „Głupi się zastanawia, a mądry napiernicza”. Nie bój się ryzykować zającem, kiedy sytuacja tego wymaga. On od tego jest.
Podsumowanie
Mamy za sobą pierwsze omówienie talii do Pokémon TCG na stronie. Deck Mega Lopunny ex x Magnezone jest trudny, ale skuteczny i daje dużo zabawy.
Chcecie więcej tekstów o mecie PTCG Pocket? Czegoś Wam w omówieniu jeszcze brakuje?
Zobacz też:
Pokémon Diamond czy… Keitai Denjuu Telefang 1?
Pokémon FireRed: Rocket Edition — recenzja romhacka
Plotka: LEGO Pokémon — potencjalne szczegóły zestawów na 2026
3. sezon Pokémon Horyzonty w styczniu na Netfliksie po polsku
